2013-03-24

Belgiska våfflor

Åviken belgiskt våffeljärn med tre laggar
Det är våffeldagen imorgon måndag, men då maken har "eftermiddagsskift" den här helgen och veckan som kommer så fick vi äta våra våfflor idag. Jag hade hittat ett finfint belgiskt våffeljärn från Åviken på rea så den skulle ju naturligtvis invigas. Tre laggar samtidigt gör den också, det hade varit mer optimalt med fyra, men det är ju bättre än två i alla fall.

Belgiska våfflor skiljer sig från mina vanliga enkla frasvåfflor i vanligt våffeljärn, så jag letade reda på några recept och utgående från dessa komponerade jag min egen variant som smakade gott och fungerade förträffligt.

Belgiska våfflor med jäst

7 dl fullkornsvetemjöl
7 dl mjölk
3 stora ägg
25 g (blå) jäst
1 dl smör & rapsolja
2 tsk socker
lite vaniljpulver
salt

Häll mjölet i en rejält tilltagen bunke, ha i runt 5 dl av mjölken och vispa till en slät smet. Smula ner jästen i resterande mjölk och rör tills den löst sig innan du häller ner mjölk och jästblandningen i mjölet. Knäck ner äggen i smeten, tillsätt matfettet, socker, vaniljpulver och saltet. Vispa tills slätt.
Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i en 4 timmar.

Vi äter våfflorna med både salta och söta tillbehör, de funkar till båda tycker jag. Om du vill ha enbart söta tillbehör så går det att öka på socker och vaniljpulver.



Salta tillbehör:
  • Smetana (eller gräddfil), rom, finhackad rödlök och klippt gräslök
  • Räkröra

Söta tillbehör:
  • Sylt & grädde eller glass
  • Lönnsirap
  • Bär, tex hallon, blåbär och smultron
  • Skivade bananer med lite lime pressat över
  • Chokladkräm / chokladsås
 


Inga kommentarer: